Pages

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday 27 May 2013

Filled Under:

Betul ke Tuhan tu wujud??? Buktinya???




Semua benda yang wujud kat alam ni terbatas dan boleh berubah. Dari situ kita boleh faham yang alam ni terikat dengan masa dan ruang. Jadi, mestila semua yang ada kat alam ni ada permulaan dan penghujung dia. Walaupun ada orang dakwa sebaliknya, sebenarnya tak dapat dinafikan yang setiap yang ada permulaan memerlukan sesuatu yang tidak ada permulaan untuk memulakan dia dan membawanya kepada kewujudan. 
 Mana mungkin sesuatu benda leh terjadi dan berlaku dengan sendiri. Kalau barang tiba-tiba bergerak sendiri pon kita kata hantu yang gerakkan. Jadi, macam mana pergerakan dan perubahan alam ni kita nak kata terjadi dengan sendiri...tak boleh fikir ke???

Lepas tu pulak..semua yang wujud atau tak wujud atau belum wujud ada dua kemungkinan yang seimbang 50/50, sama ada wujud atau tak wujud. Situasi ni takkan jadi berat sebelah dengan sendiri melainkan ada satu entiti yang akan berperanan memberatkan kepada satu kemungkinan sama ada nak bagi wujud atau nak biar tak wujud. Contohnya manusia sendiri la...kita berkemungkinan wujud bila-bila je tak kira masa, tempat, rupa bentuk dan keadaan. Tapi kita sendiri tak boleh pilih untuk lahir bila dan kat mana kita suka. Siapa pulak yang memilih kemungkinan-kemungkinan ni dan menjadikannya cenderung pada satu kemungkinan je???tak boleh fikir ke???

Dalam dunia ni pulak..takde ape yang wujud tanpa alasan atau sebab. Berdasarkan penilaian ekologi, semua yang ada kat alam ni ada peranan dia yang tersendiri dalam kewujudan dan ada tujuan tertentu. Rantaian kehidupan yang berakhir dengan manusia sebagai tempat teratas dalam rantaian membuktikan tujuan dan matlamat terakhir bagi semua kewujudan. Jadi siapa pulak yang tentukan rantaian kehidupan mesti berakhir dengan manusia(maksudnya takde ape lagi yang memerlukan manusia sebagai sumber kehidupannya).Tak boleh fikir ke???

Setakat ni je dulu...bagi lumat betul-betul dalam kepala...nanti kita bincang lagi...

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Say YES to Islam.