Pages

Ahlan Wa Sahlan Wa Marhaban Bikum

Monday 27 May 2013

Filled Under:

Petikan diambil dari buku Pesanan Buat Diri oleh Suhili Nain.



 

Islam sebenarnya ialah penyerahan diri kepada Allah s.w.t. Dari segi bahasa arab dan Al-Quran , Islam bermaksud menyerah diri. Buktinya sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah Yunus ayat 72  yang bermaksud “ Dan aku disuruh supaya aku termasuk golongan orang-orang yang menyerah diri.”
Allah s.w.t. juga berfirman di dalam surah az-Zukhruf ayat 69 yang bermaksud : “ Orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami dan mereka adalah orang-orang yang menyerah diri.”

Seterusnya, Syaikh Muhammad Al-Wasibi memberikan penjelasan yang terperinci tentang Islam. Pendapatnya, Islam adalah kembali atau penyerahan diri kepada Allah s.w.t. dengan bertauhid, menyelamatkan diri dengan menyerahkan ketaatan kepada Allah s.w.t., membersihkan daripada kesyirikan, menjauhkan diri daripada perkara-perkara bidaah dan ahli daripada keduanya iaitu ahli syirik dan ahli bidaah.

Kita menyerahkan keinginan diri kita kepada Allah sebagaimana seorang hamba sahaya yang menyerahkan segala perbuatannya kepada kehendak dan keizinan tuannya, sentiasa taat dan patuh kepada arahannya.
Apabila diperintahkan oleh Allah s.w.t. kita perlu melaksanakannya  dan apbila dilarang olehnya maka perlu kita meninggalkannya. Firman Allah s.w.t. dalam surah Ghafir ayat 66 yang bermaksud “Dan aku diperintahkan supaya menyerahkan diri kepada tuhan semesta alam”.

Penyerahan dan ketaatan seseorang itu kepada Allah s.w.t. bukan setakat luaran sahaja malah meliputi segala aspek luaran dan dalaman di dalam penyerahan hati, lisan dan perubatan.
Apabila lisan dan perbuatan seseorang itu taat kepada Allah sedangakn haatinya tidak beriman dan mendustakan Allah, dibimbangi memainkan agamaIslam sendiri dan ditakuti seperti ingin memburukkan Islam yang cantik sifatnya.

Berserah dengan hati adalah hati redha menerima segala ketentuan Allah. Hati yang berserah kepada Allah adalah hati yang beriman , meyakini hanya Allah yang menciptakan sekalian alam dan mengurusnya. Allah, tuhan yang wajib disembah dan meyakini kesempurnaan zat, sifat dan nama-nama Allah serta mengakui Nabi Muhammad s.a.w. adalah pesuruhnya dan membenarkan segala ajaran yang dibawa oleh baginda s.a.w.

Berserah dengan lisan pula ialah mengucap dua kalimah syahadah beserta pembenaran oleh hati dan menjaga lisan supaya sentiasa selari dengan ketentuan syarak.

Manakala, yang dimaksudkan berserah dengan perbuatan pula ialah setiap perbuatan seorang itu perlu mengikut syariat Islam seperti menunaikan solat lima waktu, berpuasa di bulan Ramadhan , mengeluarkan zakat dan banyak lagi amalan-amalanyang berbentuk perbuatan.

0 comments:

Post a Comment

Copyright @ 2013 Say YES to Islam.